Modellen sett ovenfra. Her er det kun en del av rekkverket akterut ned mot badeplattformen som mangler. Dekksluken er kommet på plass og det begynner gradvis å ligne på forbildet.
Maritim Skalamodeller
Scand Dynamic 7600
Typisk Norskbygget daycruiser utviklet og konstruert av Scand boat AS i Hasseltangen, Fevik.
Båten leveres med integrert badeplattform og baugspyd. Kan leveres med Volvo Penta KAD32 DP-E 161Hk diesel, eller D3-160 DP-S 157 Hk diesel. Begge alternativene har duoprop-system.
Andre fasiliteter: Stor solseng, aktersofa, frontcabin med 2-3 soveplasser.
Ekstrautstyr: Kjøleboks, kokeapparat, toalett, ankervinsj og radio/CD-spiller.
Original Scand Dynamic 7600 www.scand.no
Lengde inkl. plattform og baugspyd: 7,57 m.
Bredde: 2,48 m.
Dybde: 0,90 m.
Motor: KAD32 DP-E 161 Hk Diesel, evt D3-160 DP-S 157Hk diesel
Vekt: 1700 kg.
Drivstofftank: 250 liter.
Ferskvannstank: 50 liter.
Soveplasser: 2-3.
Toppfart: 32-45 Knop avhengig av motoralternativ.
Modell Scand Dynamic 7600
Skala 1:10
Lengde inkl. plattform og baugspyd: 75,7 cm.
Bredde: 24,8 cm.
Dybde: 9,0 cm
Motor: Robbe 710/12, Hekkaggregat "Graupner Z-drive 600" Graupnernr:1985
Propell: 3-blad Ø33mm Graupnernr: 2299.33
Strømforsyning: 2x6 cellers Sanyopakker i serie 3300 mAh 14,4 Volt til fremdrift, 4,8 Volt til styreservo og mottaker.
Regulatorer: 1 x Navy 535R Forover-Stopp-Akterover (R-8615)
Mottaker: Robbe Futaba 6-kanals Rx600-miniatyr.
Toppfart: Ca. 14,3Knop = 28,6 km/t. Beregnet ut fra kraftigste
Motoralternativ på originalen ( 45 knop )
Skrog + overdel slik det ble levert fra Kehrer Modellbau under navnet "Samba" i skala 1:10. Dette er en tidligere variant av Scand Dynamic uten badeplattform. Denne bygges på for å endre til en Dynamic 7600. Som bildet viser er finishen meget god, noe som ligger an til å gi et pent ferdig resultat. Dessverre er dette skroget nå tatt ut av produksjon.
Her begynner badeplattformen å ta form. Denne bygges lagvis i 3mm plastplate og tilpasses i ytterkantene slik at målene stemmer i skala 1:10. Dekksluken på fordekket blir montert senere. Under badeplattformen ser man selve hekkaggregatet. Dette ble byttet ut med et annet som beskrives senere.
Badeplattformen består av totalt ti deler og er sammensatt av ulike platetykkelser for å oppnå korrekt skalamål.
Listene langs skrogsiden er ferdig kuttet 6,3x6,3 mm firkantlist.
Nederste delen av plattformen er laminert av 2x3 mm plate + en 0,4 mm plate i midten, deretter formslipt.
Tilsvarende for toppdelen men denne er hul innvendig.
Sideveggene består av ytterdel på 2 mm og innerdel på 1,5 mm. Den bredeste delen av denne er i skala 12 mm og den smaleste er 3,5 mm. Åpningen i mellom disse er sparklet tett og formslipt.
Ved ferdigstillelse og etter lakkering av skroget, skal plattformen se ut som den er en del av skroget, slik båten støpes i 1:1
Badeplattformen er nå ferdig tilpasset og båtens lengde er nå korrekt i skala 1:10 på 75,7cm. Her er det montert nytt hekkaggregat fra Graupner Art.nr 1985 noe som var bedre egnet. Her også trimflapsene kommet på plass. Disse kan justeres opp og ned ved hjelp av strekkfiskene. På plattformens nedre del sees så vidt litt av rekkverket i 2,5mm messingtråd. Hekkaggregatet er dessverre ikke lenger mulig å få tak i da dette er gått ut av sortimentet til Graupner.
Hekkaggregat og flaps sett rett bakfra. Et stag på babord side trekkes inn og via en servo som dreier hekkaggregatet begge sider alt etter utslaget på stikken på radiosenderen.
Hekkaggregatet sett fra siden. Propelldiameteren er på 33mm og er en standard Graupner speed propell tilpasset dette drevet. Art.nr: 2299.33
Interiør i form av stoler i rett skala er en fordel. Kehrer Modellbau som også har levert selve skroget selger også en del ekstrautstyr eksempelvis slike stoler som vist innerst i bildet. Disse er støpt i resin og lett å bygge om. Stolen nærmest i bildet er blitt til etter nedskjæring av originalen. Til venstre i bildet sees selve festet for stolen. Disse skal tilpasses i høyden, forankres i dekket og lakkes i blank krom.
Her bygges seteraden akterut. Rygg og sitteflate i plastplate deretter kledd med tynt skum. Utvendig trekkes dette med blått putestoff.
Her ser vi at alle putene akterut er ferdig "sydd" og lagt på plass. Ny torpedovegg inn mot kabinen er satt opp og tilpasses. Teakdekket er også kommet på plas. Dette er bygget av 6x2mm furulister som er behandlet med Herdins lakkbeis. Natene i mellom hvert bord er furulister på 1x2mm.
Noe av rekkverket har også begynt å komme på plass. Dette gassloddes i 2,5mm messingtråd.
Her er stolene lakkert i blått og testplassert om bord i modellen. I fremkant ser vi så vidt at den nye veggen inn mot kabinen er tilpasset. Videre skal det lages instrumentbord, stolkonsoller og kalesje over inngang til kabinen.
Her er instrumentbordet laget og montert i båten. Her er det mange vinkler og buer, noe som tok en del tid å gjenskape. Resultatet ferdig montert ble akseptabelt.
Her er litt mer av innredningen kommet på plass. Stolkonsollene er tilpasset og montert. Kompasshuset på oppsiden av instrumentbordet er laget og en veggplate innvendig styrbord er også limt fast.
Rekkverket rundt båten er også komplett. Dette gassloddes i 2,5mm massiv messingtråd
Her er kalesjen inn mot kabinen lagt på plass. Denne er sammenleggbar på originalen, men på modellen er denne montert lukket, da det ikke finnes noe innredning på baksiden av denne. Kalesjen er laget i tynn plastplate og deretter påmontert tynne plastlister.
Etter en tur i lakkboksen begynner det virkelig å ta form. Her er skroget lakkert hvitt og det blå sidefeltet og badeplattformen er også lakkert. Nå gjenstår montering av hekkaggregatet, stoler, rekkverk, interiør og alt det som ble tatt av før lakkering. Dekoren til båten er laget av samme leverandør som Scand Boats benytter. Forskjellen er bare at denne er skalert ned i skala 1:10.
Flagget er sydd etter mål fra originalen og selve flaggstangen er dreid i mahogny.
Hekkaggregatet og trimflapsene er montert og sidedekoren på babord side er på plass, kompasset er også felt inn over instrumentbordet.
Beskyttelseslisten på nedre kant av badeplattformen er montert. Dekoren skal bare skjæres i enden av sideveggen på badeplattformen før det gjøres tilsvarende på styrbord side. Trimflapsene er justerbar og er laget på mål basert på orignal del fra Robbe.
Nærbilde fra interiøret.
Helbilde fra babord side komplett med sidedekor. Scand navnet i blå farge er også kommet på plass.
En serie høyoppløselige bilder tatt etter at rekkverket er kommet på plass. Her er det kun vindskjermen som mangler. Modellen var egentlig bygget på oppdrag, men kontrakten frafalt da forhandler skulle selge annet båtmerke.
Det ble også laget et gravert messingskilt som skulle monteres på selve krybben som modellen hviler i.
Fra en prøvetur på Myravannet. Her passerer modellen brygga på full fart.
Like før det går i plan også her utenfor brygga på Myravannet.