RS 91 Knut Johan

Dekoren er kommet på plass og det begynner å ta form. Skipperen er en tur på dekk og inspiserer arbeidet. Figuren kommer fra Lundby dukkehjem og er i skala 1:16

Status 04.09.2014.

Dekoren er på plass og det gjenstår å montere vinduer og komplettere masten samt lakkere denne gul.

RS 91 Knut Johan

RS "Knut Johan" er Redningsselskapets 91. redningsskøyte. Skøyta er oppkalt etter giverens sønn, Knut Johan Bugge, som omkom da M/S "Bess" forliste i Norsdjøen i 1951. "Knut Johan" har vært i aktiv redningstjeneste i 32 år.

I 1994 gjennomgikk "Knut Johan" en totalrenovering. Dette omfattet ombygging av styrehuset, samt forbedring av navigasjons- og kommunikasjonsutstyret. Renoveringen kostet vel halvannen million kroner. Ombyggingen ble foretatt hos Engelsviken Slipp i Østfold. http://www.engelsvikenslipp.no

I sin tid som redningsskøyte har hun blitt ført av mange dyktige redningsmenn, fortrinnsvis på Smøla. Den første skipsføreren på "Knut Johan" var Odd Dalen. "Knut Johan" har reddet 90 personer fra den visse død og berget 55 fartøyer fra forlis.

 

I Desember 2008 ble "Knut Johan" solgt fra Redningsselskapet til Kvernhusvik verft på Hitra. Båten har i den forbindelse byttet navn fra Knut Johan til Øyfart.

 

Info om originalen:

Verft: Fjellstrand Aluminium Yachts AS 1975, ombygd 1994.

www.fjellstrand.no

Lengde: 13,80 meter.

Bredde: 4,0 meter.

Dypgang: Ca. 1,16 meter.

Motorer: GM Detroit 2 x 6V-92TA Total: 678 kw.

Toppfart: 24 knop.

Klasse: Nanki Bergesen.

Besetning: 2 personer.

 

 

Foto: Roger Brunsvik (c) Redningsselskapet

Info om modellen "RS 91 Knut Johan"

 

Scratchbygget etter tegninger i skala 1:15, der skroget er bygget av Arne Bahus. Modellen bygges slik den så ut etter ombygging hos Engelsviken slipp i 1994.

 

Skala: 1:15

Lengde: 92,00 cm.

Bredde: 26,67 cm.

Dypgang: Ca. 7,70 cm.

Motor: 2 stk. Graupner Speed 600 ECO 7,2 Volt.

Regulatorer: 2 x Robbe Navy 535 R Forover-Stopp-Akterover (R-8615)

Propell: 2 stk. 3-blad Ø40 mm. - bred.

Strømforsyning: 1 x 2 celler LiPo 7,4 Volt 5000 mAh 20C. 1 x 6 Volt NIMH 2700 mAh til drift av belysning m.m.

Toppfart: Ca. 6,2 knop.

 

Fortsettelse følger !

Skroget er støpt. Som en test ble dette skroget støpt med to lag hvit gelcoat ytterst, deretter forsterket på innsiden med veggstrie og polyester, noe som ga et utmerket resultat. På bildet er begge dekkene kommet på plass i 4mm kryssfiner som er "sveist" fast til skrogsiden med flytende polyester. Akslinger og akslingstøtter er også kommet på plass.

Skroget er grunnet og småsår er sparklet. Overbygget begynner å ta form. Dette trykkes på plass i dekket slik at det er lett å ta av og på for å komme ned i modellen. Den halvrunde fenderen ble montert ved en feil og er som bildet viser kraftig underdimensjonert. Denne skal taes av og erstattes med en ny og bredere.

Detaljene på dekk og overbygg begynner å ta form. Her er rekkverket på babord ferdig montert og rekkestøttene på styrbord side er festet. Pullertene er på plass og skansekledningen rundt brønndekket akterut. Likeledes et par luker i dekket og mob-båten foran overbygget. I bakgrunnen ser man litt av modellen MS Fjordprins

Tre bilder fra en av de mange prøveturene på vannet, her fra Liavannet i Åsane i skumringen. Her er det kommet noe belysning og på siste bildet er rekkverket kompletert samt de kraftige lyskasterene i baugen.

Tilbake i hobbyboden etter prøvetur på vannet. Her er litt flere detaljer kommet på plass. Akterut ser man plattformen som er loddet sammen av bøyde glødde kobberrør. Originalen fikk en del ekstra utsyr montert bak på brønndekket noe som førte til at denne etter hvert ble noe baktung. For å kompensere dette ble det sveist på to langsgående "flaps" som bidro til å løfte båten når den kom opp i en viss hastighet. Denne innretningen hadde også innvirkning på hvordan modellen oppfører seg på vannet.

Flere detaljer på plass og en runde innom lakkboksen. Her er også fenderen byttet ut med en bredere noe som bedret utseendet. I forbindelsen med lakkeringen er rekkverket demontert og remonteres senere før dette håndmales i matt sort. I bakgrunnen står modellen av MS Fjordprins.

Masten var det ikke mulig å oppdrive tegninger til. Denne måtte derfor bygges ut fra tilgjengelig bildedokumentasjonog tegning av den originale masten, noe som ga et ok resultat. Her er en del ting kommet på plass, radar og roterende blålys samt et par braketter til diverse lanterner. Masten er festet i taket slik at denne kan taes av i forbindelse med lakkering av denne.

To bilder fra en prøvetur på Litlavannet i Krohnegården. Her mangler fortsatt noen detaljer som vinduer m.m

På neste bildet til høyre skimtes såvidt modellen av Stena Carisma i skala 1:100 scratcbygget av Stian Fosse.