Sunseeker Manhatten 48

Sunseeker Manhatten 48

Denne modellen er det andre prosjektet jeg begynte på rundt midten av 2000-tallet. Modellen tar utganspunktet i et plastbyggesett fra Robbe, "Najade" med art.nr: 1164. Byggesettet er nå tatt ut av produksjon.

 

Byggesettet "Najade" fra Robbe var i skala 1:15 og et passende nybegynnerprosjekt med muligheter for å gjøre endringer og tilpasninger slik at denne ble mer forbildelik. Denne utgaven er bygget om fra tradisjonell motorinstallasjon med en aksling og propell til dobbelt vannjetanlegg fra Kehrer Modellbau og V-kjøl.

INFO OM ORIGINALEN:

 

Stor luksus flybrigde yacht, utviklet og konstruert av Sunseeker.

 

Båten leveres med integrert badeplattform og en eller to Caterpillar 316KW dieselaggregater. Andre fasiliteter: Stor flybridge med styrekonsoll, soldekk og vindskjem. Akterdekk med med stuperett og stor badeplattform. Romslig cabin med sittegruppe m.m

Original Sunseeker Manhatten 48 - 1999modell.

TEKNISKE DATA: SUNSEEKER MANHATTEN 48

 

Produsent: Sunseeker

Modell: Manhatten 48

Byggeår: 1999

Designer: Don Shead

Produksjonsland: United Kingdom

Tonnasje: 18.600kg

Lengde: 48 fot (14,63m)

Bredde: 14 fot (4,27m)

Dybde: 3,7fot (1,1m)

Maskineri: Caterpillar 435Hk

Drivstoff: Diesel

Hastighet: 30knop

Materialer: Glassfiber

TEKNISKE DATA MODELL: SUNSEEKER MANHATTEN 48

 

Produsent: Robbe

Skala: 1:15

Lengde: 96cm

Bredde: 30cm

Dybde: 7,3cm

Vekt: 5-6.kg kjøreklar

Byggematerialer: Plast og treverk

Batterier: Sanyo 2x2x7 NIMH 16,8V 4500mAh x 2 = 9Ah

Motorinstallasjon: 2 x Speed 710/12

Fremdrift: KAMEWA Vannjet 2.stk med reverseringsfunksjon

Baugpropell: Ja

Kjøretid: Ca 60.min

Skalafart: 7,75knop

 

Fortsettelse følger !

5.september 2004:

Byggesettet omtrent slik det ser ut fra leverandør. Her er skrog og dekksdelen løst satt i hverandre. Vindu og flybridgedelen er her påbegynt.

Modellen med det originale akterspeilet forberedt for en aksling og propell og rorarrangement. Dette er senere bygget om for tilpasning mot vannjet-anlegg.

Nytt akterspeil er bygget inn og selve propelltunnelen lukkes igjen og forsterkes innvendig med en rør før det limes plater på hver side av senterlinjen. Her er hullene til de to vannjettene boret opp med passende hullsag.

V-bunnen er komplett og sparklet jevn med bunnen. Nå er det klart for videre montering av vannjett-anlegg og motorer.

 

På neste bildet er skroget snudd og de to vannjettaggregateneer kommet på plass. De tre hullene over hver jet er til styrestagene som dreier styredysen og åpner/lukker reverseringsklaffen

Her er styredysene prøvemontert og stagene til å styre dysene er også kommet på plass. Her er dysene vist i reverserings-stilling noe som medfører at vannet ledes ned under båten og trekker denne akterover. Virkningsgraden akterover er noe redusert i forhold til forover.

Fra "maskinrommet" Her er det meste kommet på plass. En motor til hver vannjet med hver sin fartsregulator. En servo på styrbord og babord til å styre forover/akterover. Servoen i senter dreier styredysene. På denne modellen er disse operert parallellt. På en større modell vil det være naturlig å montere en servo på hver av disse.

 

På neste bildet ser vi også baugthusteren som er kommet på plass. Denne har en egen 5A regulator.

En titt under båten igjen. Her er begge hullene til vannjetinntaket laget. Her suges det inn x-antall liter med vann som presses ut i gjennom dysene med et statisk trykk på 2-4 kg.